En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 16 november 2009

Av Kattis - 16 november 2009 20:25

Min kära mor kom hit idag. Och denna gången var det dags för storhandling. Det är något som hon så godhjärtat brukar hjälpa oss med med jämna mellanrum. Dels för att det inte är en favoritsysselsättning för barnen att gå omkring i en stor affär och titta på mat och tandkräm i flera timmar, och dels för att det är så trevligt när hon betalar. ;)  Nu blev det ett väldigt långt jämnt mellanrum, så det var verkligen behövligt.

Sagt och gjort, hon och mannen tog äldsta sonen med sig och drog så fort gubben hunnit hem från jobbet.

Jag är såååååå glad över att slippa den där galna shoppinghysterin. Att fylla en kundvagn så maxat till bredden som det bara går, för att sen frenetiskt försöka packa ihop alla varorna i en mängd kassar och in i bilen, är inte särskilt roande. Tyvärr undgår jag ju aldrig hemkomsten med alltihopa. Som ska in i kylskåpen och frysarna.

Visst låter det bra när jag säger "kylarna" och "frysarna" !? Men vi har två kyl/frysar och en frysbox.

Och nu är de så fulla att jag inte vågar öppna dem. Mannen gjorde det misstaget för en stund sen, och fick en dusch av smör från en flytande milda som föll över honom...........

Nej, jag skulle verkligen önska mig mer utrymme i kylar och frysskåp!

Tänk att ha ett kylrum och minst ett par fullstora frysar.

Sen skulle köket va fullt. Ett större hus först då....

Av Kattis - 16 november 2009 14:24

Jag ställde den frågan till min kära faster igår och hon kunde ge mig, och framför allt min äldsta son, ett mycket pedagogiskt och lättbegripligt svar.

Jag tänkte att ni, med hennes tillåtelse (förstås!), kunde få ta del av det.




"Det dunstar vatten från havet hela tiden som regnar ner över land och även om det samlas i sjöar så kommer det så småningom alltid på nåt sätt rinna tillbaka ut i havet, och ta med sig en massa salter och mineral från bergen och marken på land ut i havet. så i miljontals år har det lakats ut salt och mineral från land ut i havet, som dunstar av lite hela tiden så det koncentreras och har blivit så salt som det är nu. salterna och mineralen är tyngre än vattenmolekylerna så de blir kvar i havsvattnet medan vattenmolekylerna samlas i moln och regnar ner. i sjöarna har det inte samlats och koncentrerats tillräckligt mycket mineral och salter för att det ska smaka salt och det fylls hela tiden på mer regnvatten som spär ut det."

Av Kattis - 16 november 2009 09:33

Tänk att det kan vara så roligt att plaska med lite vatten vid diskhon i köket. Och tänk att så lite vatten kan skapa en sådan otrolig väta över ett så stort område! Fast det är ganska skönt att ta till då lillen är gnällig och uttråkad. När man inte orkar sätta sig på golvet och leka, utan vill fixa tvätt eller nåt annat. Fram med pallen bara, sen är han sysselsatt i en bra stund framöver.....

Ibland kan man nog tänja lite väl på gränserna bara för att få några minuters lugn och ro. Ett russinpaket hit, en film dit. Det finns stunder då det är berättigat och det finns stunder då man kanske släpper efter lite för mycket av ren lathet. Men jag är mänsklig och blir bara för trött vid vissa tillfällen. Och då låter jag hellre mina barn se en film än att jag tappar tålamodet helt och ger oss alla en tråkig eftermiddag.

Jag har rent allmänt en regel gällande dator/ tvspel, max en timme, fyra dagar i veckan. Det känns ibland alldeles för mycket och sen hör jag andra barn som verkar få spela hur mycket de vill.

Så jag har dragit slutsatsen att det ligger på ett lagom snitt...


Då barnen kommer in i huset följer det dåliga samvetet med, vare sig man vill eller inte!

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards