En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 7 augusti 2010

Av Kattis - 7 augusti 2010 21:51

Husbonden torkade pannan med ena ärmen av den slitna blå skjortan. Det fanns ett litet hål mitt över armbågen, som vore det en extra utsatt yta för slitage.


-"Vad kan den lilla tösen gjort för ont, att bli jagad skrämd så där?" Moran Agnes var den första att yttra sig i denna förvånade stund.

Hon letade tecken hos sin make kring hur hans tankar kunde gå.


Flickan utanför fönstret visade inga rörelser för att bege sig därifrån. Hon satt ännu lutad ihopkrupen tätt intill muren. Huvudet låg nedsänkt mot de uppdragna knäna.


De två barnen vid köksbordet kikade ut och väntade in sina föräldrars agerande.

Nyfikenheten hos de båda var påtaglig. Men de var två välartade barn. De visste att inte störa de äldre i en sådan stund av ovisshet.


-"Hmmppff. Jag går väl ut och ser vad hon är för en." Magnus reste sin välbyggda kropp och lät stolen ge ifrån sig ett skrapande då han sköt den bakåt. 

"Hon kan väl inte ha gjort någon större skada. Som den rädda hare hon ser ut."

-"Skräm henne inte mer nu bara! Ta det lite varligt." Agnes kände hur hon redan ömmade för den lilla obekanta flickan.


Bergsbyn de bodde vid var inte särskilt stor. Att stöta på ett okänt ansikte var ovanligt. Och vägen förbi deras lilla gård, den enda vägen ut ur byn, ledde inte på ett par dagars ritt fram till nästa stad. De bodde i en enslig del av landet.

Det var för det mesta skönast så. Det gav inte så många oväntade besök av icke önskade gäster.


Magnus tog sina få kliv ut genom dörren och stegade nerför den lilla farstutrappan.

Agnes och barnen var genast framme vid fönstret och såg hur den lilla späda kroppen ute vid muren spändes och hoppade upp till stående med hela sin själs styrka i beredskap för flykt.

Hon var inte stor. Nådde nog inte Magnus upp till bröstet ens.

Agnes anade att hon inte var många år äldre än deras egna dotter, på tolv. Kunde hon vara femton kanske....


Magnus hade i samma stund som flickan hoppat upp till stående, saktat in och höjt sina händer med flatorna blottade. I ett uråldrigt bevis på fredlighet.

-"Jag vill dig inget illa. Jag bara undrar vem du är och varför du gömmer dig på min gård? Varför är du jagad?" Magnus höll sin röst låg och talade med sitt vanliga välkända lugn.

Han kunde se att flickan ganska snabbt släppte stelheten och den snabba andningen.


Hon tittade honom rakt i ögonen och gav ett intelligent uttryck.

-"Selma. Selma heter jag."

Av Kattis - 7 augusti 2010 20:05

ANNKATRIN har varit så gullig att ge mig min allra första award!

Tack snälla du! Det hedrar verkligen.




  




  • Som Awardvinnare ska jag/du kopiera in Awardbilden i min/din blogg, för att visa att jag/du har fått den.
  • Tacka och länka tillbaka till den jag/du fick Awarden av.
  • Ge Awarden till 7 andra bloggsystrar/bröder och länka till dem.
  • Skriva 7 intressanta saker om mig/dig själv.
Jag vill sen få äran att ge vidare denna Award till dessa härliga bloggskrivare.
-----------------------------------------------
Så skulle jag skriva 7 intressanta saker om mig själv...........
Vad kan tyckas intressant i era ögon?!
  • Jag har sen minst tolv år tillbaka sagt att jag ska ha sex barn. Och nu är jag så gott som där.
  • Jag har haft ätstörningar som gett starka spår av pedanteri hos mig. Det kämpar jag med dagligen.....Svårt att vara pedant i ett hus fullt med gossar!
  • Jag har en stark drift att sopa undan alla möjligheter till att en dag plötsligt komma på att jag missat något under min tid på jorden.
  • Har långt in en tro som jag försöker hålla fast vid även då det inte blåser.
  • Under min tredje graviditet förstod jag att jag aldrig skulle få någon dotter, och gick då igenom en liten kris. På grund av en något sämre barndom än snittet hade jag alltid drömt om att få återuppleva en barndom variant bättre genom en dotter. Hon döptes i mitt inre till Freja då jag var runt elva.......
  • Jag får otroligt mycket beröm för min välartade söner, vilket gör mig infernaliskt mallig och stolt.
  • Har alltid en tub O´hoj-sås gömd i skafferiet, som jag efter varje måltid går och suger lite ur. Alltid i smyg förstås. Lite alkis-beteende.



Det kändes mest som tråkigheter. Men det var min garderob som vändes ut och in.


Tack än en gång AnnKatrin för Awarden!


Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards