En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 22 augusti 2010

Av Kattis - 22 augusti 2010 20:20

Susar fram som ilar genom vinden.

Sladdar och trixar så mamma får hålla för ögonen.

Pappa har just gått igenom alla cyklarna mutter för mutter. Skruvat fast en fotbroms som halkat snett, satt ett stänkskydd på plats och smort ett stödben.


Grabbarna fick en hink med vatten och diskmedel, och varsin tvättsvamp.

Sen drog en rejäl rengöringstornado igenom hela cykeluppställningen. Det skrubbades tills varje eker glänste och varje liten yta krom speglade åskådaren.


Sen for de iväg längs vägen ......

Tills mamma fick dem att ta sig ner till cykelvänligare områden, på grusvägarna kring radhusområdet nedanför. Där var det betydligt mer lättsladdat.

De hade en otroligt rolig stund tillsammans, de tre äldsta.

Förstår inte varför de inte kommer iväg på sådant liknande oftare?!

Får väl börja tvinga dem.... För hur många gånger har jag inte försökt få dem iväg på just en sådan cykelsväng!?


Men ibland krävs något som får igång deras lustar.

Som i det här fallet, en cykelrengöring.


Eller en städning av pysselskåpet, som får upp deras små titthål på alla sina påbörjade projekt. Och väcker skaparglädjen för allt annat de inte sett på länge. Som fönsterfärger, garnbollar och pärlplattor.


Det är hur som helst väldigt mysigt att se deras entusiasm inför sina skapanden!

Av Kattis - 22 augusti 2010 15:56

Min lilla städ och rensningsfrenzi i pysselskåpen resulterade i ett flertal färdigställda projekt. Och några andra på började ; ) Mosaikplattorna som legat som enorma vidunder har äntligen fått sina ytor ordentligt täckta, nu återstår pappas jobb att foga. Sen kommer nästa fundering kring var vi ska göra av dem?! Ska de få egna ben och bli självstående bord kanske .....
Av Kattis - 22 augusti 2010 14:00

Kaffet doftar underbart och solen skiner över oss, denna sista dag innan skolstart.


Fick mig en rejäl sväng tillsammans med cyklande gosse. Han skulle köra den längsta svängen som vi kunde få ihop. Men längre än en timmes rask vandring blev det i alla fall inte.

Hade hoppats på att få med mig hela familjen till vår gamla skog, för samma milsrunda som jag och killarna tog för någon vecka sen. Tänkte vi kunde grillat korv längs vägen. 

Men tji fick jag. Ingen visade något engagemang för min utflyktsinvit .....


Tur att en av gossarna hade lite vilja till att följa mig på cykel åtminstone. Det är så mycket roligare om man är fler!


Vår runda tog oss genom stora delar av byns olika villaområden, och de hade allesammans ett gemensamt. Gräsklippning ........

Och när vi väl kom hem pågick samma aktivitet här hemma på vår tomt. Och det såg ut som om Rolle plöjde sig genom djungeln, med de stora spår han lämnade bakom sig.



------------------------------------------------



Jag märker att jag gått in i någon preförlossningsperiod.

Sociala lusten är totalt obefintlig och irritationsgränsen väldigt låg. 

Även inspirationen till skrivandet är på sparlåga.....

Det är som att jag satt mig själv i ett vakuum, en tidslöshet i väntan på bebis.


Då är det säkert väldigt bra att skolan drar igång igen imorgon, så att jag också kommer ut i livet lite mer.


Barnen tog sig ett dopp i plasket idag. Kanske det sista? Det var hur som helst galet kallt, menade dem.

Själv skulle jag gladeligen plocka bort alla tecken på sommar och städa höst ute på altanen. Det är enbart med känslor av stillhet jag möter den dovare årstiden.

Den ger ro i själen och kravlösa dagar inomhus.

Plötsligt kan man släppa alla tvångstankar kring vilket väder som väntar dagarna framöver, och bara njuta av de dagar som visar sig alldeles underbara.


Och de brukar vara många! Lättandade, svala, färgrika och otroligt sköna, som ämnade för långa vandringar i skogen.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards