En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 11 september 2010

Av Kattis - 11 september 2010 21:29

Startpremier, premiecheckar, försäljningspremier........

Beställningslista och kundlista.


Tjäna pengar - sälj massor!


Att sälja jultidningar var något jag tyckte var superkul som barn. Köpa själv var nästan lika roligt. Kryssa i listorna och räkna summor, kontrollera nivån på premiestegen.


Nu har turen kommit till de egna barnen.

Att tjäna pengar och att få saker lockar lätt och snabbt de flesta barn. Även mina.

Sen kommer det ju an på att också ge sig ut och försöka sälja. Vilket inte alltid håller intresset vid liv någon längre tid.


Som förälder känner jag att det lätt blir lite svårt att hålla sig på mattan. Hur mycket ska man peppa och hjälpa till?!

Inte alls, kan jag till en viss del tycka. Men ändå en aning kanske.....


Har de väl beslutat sig för att göra en försäljningsomgång i år igen, får de faktiskt engagera sig lite grand också! Så jag pushar nog liiite, påminner liksom.

Och att ta med sig tidningarna till arbetsplatsen eller att slänga dem framför far- och morföräldrar är väl inte heller konstigt.

Det kan ju alltid ge någon liten extra försäljning.


Men sen då. Att sms:a köp-tiggning till hela kontaktlistan och skicka ut upprop över facebook, kanske börjar det då bli ett steg för nära curling. Att själv ta tag i försäljandet i för stor skala är väl bara att göra jobbet åt barnen...


Det är en svår balansgång det där.

Samma sak gäller ju alla dessa skolklass-försäljningar, kakor, lotter, korvar, blommor.....

Hur mycket ska vi föräldrar engagera oss? I grunden är det väl barnen som ska sälja!?


Fast man vill ju se sina barn lyckas, lyckas sälja mängder och lyckas få ihop en stor summa pengar.

Dock är det ju så att barn, vars föräldrar hjälpt enormt mycket till med att sälja, inte alls har lyckats. Det är ju föräldern som lyckats!



För att kunna låta ett barn lyckas, måste vi också låta dem göra jobbet.

Av Kattis - 11 september 2010 13:11

En gång för flera livstider sen levde jag i en tid av noggrann fysisk omvårdnad. Fötter som putsades och filades regelbundet. Händer med ständigt välskötta naglar, och hår som toppades var åttonde vecka. Känner jag igenom mina längder nu, kan jag knappt tro att det handlar om mänskligt hår. Känns mer som tagel..... Tur min kära frisör gör hembesök, för det börjar bli akut nu. Den fysiska omvårdnaden må vara ytlig. Men den är ett måste även för den psykiska hälsans skull.

Av Kattis - 11 september 2010 08:55

Regnet vräker ner utanför fönstret och himlen är randigt mulen. Dagens datum minner om katastrof och förödelse. Mord i flera omgångar. Men det är väl dags att byta associationerna till denna laddade dags datum. Månget underbart barn föds säkerligen just i detta nu. Låt detta datum vara deras lyckliga dag. Vid mitt bröst ligger mitt veckogamla underverk. I soffan ligger fem fler. Tänk vilken livets nyck att jag fött fram sex stycken söner! Människan står alldeles maktlös mot naturen krafter......

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards