En bit ur mitt liv

Alla inlägg under september 2015

Av Kattis - 23 september 2015 07:26

Plaskandes i vattenpölarna på gräsmattan tog jag en liten morgonpromenix med hunden tidigt i morse. Gråväder idag igen.

Vaknade med tre små gosiga grisar i sängen denna morgon. Armar som kramade och försökte hålla kvar. Då är det inte så lätt att komma upp!

Men nu är det dags att vara pigg och alert. Snart dags för skola.

Av Kattis - 22 september 2015 14:03

Hög på färgångor tar jag en snabbkaffepaus.
Tolvåringen vill ha hjälp med läxträning, så det är bara att ställa upp. Diktamen. Gossen ska skriva svenska.

Förmiddagen ägnades åt målning. Därav ångorna.
De vackra träväggarna har beslutats bli vita. Känns trots allt bäst.
Trä har jag i min förrådsdörr.

Att kladda färg på ojämnt plank som gärna suger i sig en rejäl dos är tidskrävande. Allrahelst då det dessutom finns en infällning mitt i den, med brädändar runt alla kanter.

Så klar är jag inte. Men jag blir.

Av Kattis - 22 september 2015 07:41

-Mamma, min bänkkompis gick hem idag. För hon hade löss!

Luskam fram. Gossar på rad. Kamma. Kamma. Kamma.

Tog upp saken gällande löss med familjens frisör för några år sen. När jag gjorde bekanskap med dessa terroristdjur för första gången.
Hon, frisören, berättade att det hände att en kund kom in med löss, men då borstade hon bara bort dem och sen var det inget mer med det. Inget märkvärdigt i hennes ögon.
Där släppte min panik.

Det där med schampo och grejer för att ta död på kräken struntar jag i. Tror inte på det alls!
Vid första bekantskapen dundrade jag på med dessa tvålar. Det enda som hände var att jag förstörde hårbotten på pojken. Lössen festade vidare av bara farten.

Nej. Det enda som gäller är - kamma!

Igår hade just gossen med löss hos bänkgrannen ett tiotal ägg i nacken. Möjligen en lus.
Kammar noga och drar bort vad skräp jag än hittar. Brukar åka med nåt sandkorn också. Det är otroligt vad man kan hitta i hårbotten på ett barn!
Kammar jag riktigt bra är allt borta sen. Men ibland missar jag nåt ägg.
Igår hade jag missat två ägg. De såg jag imorse.
En lus missar man inte lika lätt.

Så kudde och keps i frysen och tröjor i tvätten.

De där försäljningstrixen med tvålar och skit, går jag inte på längre.

Av Kattis - 21 september 2015 13:23

Än håller schemat!

Pustar ut ett par minuter innan det är dags för Dennis simskola. Ytterligare en punkt på dagsschemat som glömdes bort imorse.

Fick gjort det jag ville innan lunch och har precis lyckats få takbalken färdigmålad!

Underbart när produktiviteten löper som den ska.

Mötet mellan det vita taket och takbalken med tegelväggen är så jädra skitsnygg!! Det är så det kniper i magen.

Nästa punkt för mig på programmet, om jag får tid till det, är att banka in spik och börja slipa träväggarna i matplatsdelen. För att slutligen måla.

Känns som att detta kökprojekt aldrig tar slut.

Av Kattis - 21 september 2015 07:31

Sitter med block och penna för att kladda ner veckans meny med tillhörande inköpslista.
Det är lika svårt som vanligt.

Bredvid mig sitter liten Elvis med sin frukostsmörgås och pressar in sina nakna små fötter mellan mina vader. I ett sökande efter värme kanske.
Trots att jag bett honom klä på sig sen länge och till och med serverat honom kläder på soffan så sitter han nu här barfota i pyjamas.

Straxt knatar storpojken till bussen och högstadiekillarna, tillsammans med tioåringen, till sitt. Bara de två små pluttarna får jag slå följe med.
Idag är lille Elvis hemma som vanligt och vårt måndagsschema är fullt.

Vi ska städa på klubben.
Vi ska göra veckohandlingen.
Vi ska fylla bilen med skräp och fara till tippen.
Vi ska måla takbalk och väggar i köket.

Nu påbörjas målningen av etapp två i projekt kök.

Att göra listan ser ju inte mycket ut för världen. Men jag vet ju hur det alltid tar så mycket längre tid än man tror.
Förhoppningsvis hinner jag med allt fram till målningen innan lunch.

Nej, men vad ska jag skriva på denna veckomeny nu då.

Av Kattis - 20 september 2015 20:26

Luften hög och klar med en härligt ljus höstsol. Småkillarna har roat sig med de fallna löven ute på gården.
De gav orden 'hoppa i löven' en ny innebörd genom att lassa upp dem på studsmattan! Kreativt :)

Jag gillar hösten.
Det mysiga skenet från svaga ljuskällor i mörkret, tjocka koftor och raggsockor. Och stickning.

När hösten kommer, kommer även sticklusten.

Av Kattis - 20 september 2015 09:26

Solen sticker mig i ögonen där jag sitter vid det stora svarta köksbordet. Strålarna bryter sig ogenerat fram genom björkens grenar och dyker in i köket helt utan hämningar.

En rullgardin kanske vore på sin plats...

Av Kattis - 19 september 2015 22:41

Dimmad mysbelysning över öppna spisen sänker ett matt sken över den framtagna tegelväggen. Det är otroligt vackert. Ger en stämning likt på ett museum.

Faktum är att vi har dimmade lampor överallt i köket. Vilket är väldigt mysig kvällstid.

Fick ihop mina grabbar för en liten film nu på kvällen. 'Big game' med Samuel Jackson. Riktigt bra!
Härligt med en film där folket i ett land faktiskt pratar landets språk och inte bara engelska. I det här fallet finska.
Sevärd. Rekommenderas!

Appropå gossen från stan. Han kom hem alldeles utmärkt till två väntande föräldrar på perrongen. Och de hade haft jätteroligt.

Tror jag det!
Åkt tunnelbana för första gången.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29
30
<<< September 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards