En bit ur mitt liv

Alla inlägg den 13 augusti 2017

Av Kattis - 13 augusti 2017 20:24

Alltså detta väder. Det har ju inte varit på min sida idag i alla fall.
Imorse klev jag upp och undrade vad det var som lät? Det visade sig vara ett väldigt ösregn som vräkte ner. Sen kom skurarna i jämna omgångar hela förmiddagen och jag tänkte på min kommande löprunda. Det kommer bli svalt åtminstone, överlade jag med mig själv.
Sen kom stunden då jag drog på mig löpardojorna och satte igång intervallpasset. Hade efter en stunds funderande beslutat att köra i linne trots det kyliga vädret.
Vad händer då?
Det spricker upp och solen tittar retfullt fram! Det blev en kvav och varm springtur i gassande sol i alla fall!
Hemma hinner jag inte ur duschen innan regnet skvalar igen. Typiskt! Jag hade gärna tagit lite regn.
Sån otur.

Av Kattis - 13 augusti 2017 13:14

Här ligger jag med min läsplatta.
Jag avskyr teknik. Fast så kan man kanske inte säga när man använder en hel del dagligen. Men om jag säger 'överdriven teknik' då? Eller att tekniken avskyr mig, eller att jag är tekniskt handikappad?
Hur som helst. Jag är den som aldrig förstår hur saker fungerar och som aldrig skulle komma på tanken att köpa något tekniskt så där i största allmänhet. Därav att jag aldrig ägt en riktig kamera tex.
Men så kom det sig som så.

Jag älskar böcker. Slukar dem kanske inte så där i drivor som somliga, men läser ändock en hel del. Gärna vid läggdags.
Min man är inte förtjust i tända lampor vid insomnandet så jag har använt mig av mobilens ficklampa vid läsningen. En kompromiss som funkat.
Så har jag börjat fundera på dessa läsplattor som jag sett i mångas händer. Såg en på tåget från Stansted och blev förbluffad över den underbara skärmen. Det såg ut precis som ett tidningspapper! Matt yta och vacker text.
Att läsa på en Ipad eller dataskärm är hemskt för mina ögon. Får till slut både ont i huvudet och ögonen. Kontrasten är förskräckligt skarp och det glänser och man blir bländad.
Jag köpte till sist en sån där riktig läsplatta och det är ett av mina bästa köp någonsin!
Jag som inte vill köpa böcker eftersom jag aldrig läser dem två gånger och de tar på tok för stort utrymme helt i onödan lånar på biblioteket. Och det gör jag på läsplattan också.
Det går inte att köpa böcker, annat än på engelska via läsplattans egen webbutik, och det är kanske aningens begränsande, men inte mycket.
Nu läser jag lätt och smidigt i sängen. Endast min lilla platta att hålla i utan bråkiga boksidor och den lyser upp sig själv, så alla lampor är onödiga.

Nej. En läsplatta är verkligen att rekommendera. Något helt annat än att försöka läsa på en Ipad.

Av Kattis - 13 augusti 2017 09:21

Jag har ju sagt att det sorteras Lego här i huset. Ni som följt mig sen många år vet att det finns en del Lego. För att inte säga löjligt och banalt mycket.
Vi har vårt Lego sorterat i färg. Har lådsystem från Ikea, sådana helt vanliga som typ alla har, med Legot i. Sen har vi de där specialla Legona i egna lådor för att inte blanda ihop just dem. Som Indiana Jones, Harry Potter och Star Wars tex.
Eftersom de är många och alla har önskat sig Lego genom åren och även fått det av både släkt och vänner, så har det gått rätt snabbt att samla ihop allt i en hel serie.
Så de har allt.
Men nu ska vi ta det ett steg längre. Färgsorteringen duger inte riktigt, det blir ändå för svårt att hitta det man söker. Det finns ju så mycket av varje färg. Så nu ska varje färg sorteras i bitar.
Bitsortering!
Alltså fattar ni vidden av idiotin?!
Detta är helt galet!
Men tydligen är det så de riktigt Lego-tokiga gör. Så nu gör vi också det. För Legotokiga är vi ju redan.
Mannen har köpt hem lite lådor. Bara en pall så där. Det borde räcka. Sen har vi börjat sortera källarLegot. För inte nog med att vi har patetiskt mycket Lego i barnens rum, vi har ju mängder i källaren också. Sånt där vi köpt billigt i andra hand.
Gah!
Till sakens fördel kan jag ju tillägga att sortera Lego är väldigt terapeutiskt. Nästan lite meditativt. Och det kan ju vara bra mitt i all galenskap.

Presentation


Ett liv i förändring. Från heltidsmamma till en kvinna med tid för egna intressen.

Gossarna

 

2014  

 

 

2012

 

Följ mig via Bloglovin

Follow

Fråga mig

23 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Några egna ord

Statistik

RSS


Skapa flashcards